Employee stories

Laivoihin liittyvät suunnittelu- ja asennusprojektit ovat Mauricen juttu

Valmistumisen jälkeen Maurice haki lisää työkokemusta. Hän meni tekemään Patrialle lentorakennesuunnittelua. Patrialla Maurice tottui ulkomailla työskentelyyn. Hän oli mukana mm. Toulousessa suunnittelemassa sekä rakentamassa laskusiivekkeitä Airbus 380 -lentokoneeseen. Promeco sai tämän tekevän ammattilaisen takaisin 2002. Nyt hän toimii Promecolla suunnittelun esimiehenä ja hoitaa erilaisia laivoihin liittyviä suunnittelu- sekä asennusprojekteja.

Maurice on the deck

Nimi: Maurice Gawarammana
Titteli: Suunnittelun esimies
Supervoima: Ongelmanratkaisukyky. Kun näen ongelman, alan nopeasti kehitellä ratkaisua. 
Koulutus: Insinööri, Vaasan teknillinen korkeakoulu
Työsuhteen kesto: 19 vuotta
Motto: ”Kaikkeen löytyy lopulta ratkaisu.”

Mitä muut eivät tiedä?
Olen kesyttänyt lähes jokaisen meren.

Laivoihin liittyvät suunnittelu- sekä asennusprojektit ovat hänen juttunsa

Suunnittelijan työstä piirtyy usein mieleen kuva työpöydän ääressä istuvasta henkilöstä, joka piirtää paperille kaavioita sekä ohjeistuksia siitä, miten työ pitäisi toteuttaa. Saatamme ajatella, että suunnittelija toimii vain omassa studiossaan, eikä lainkaan työmaalla ja työntekijän tehtäväksi jää selvittää, mitä suunnittelija on kaavioissaan tarkoittanut. Maurice Promecolta todistaa, ettei tämä onneksi aina pidä paikkaansa.

Matka Promecolle

Maurice Gawarammana on kotoisin Sri Lankasta, Intian valtamereltä. Suomeen hän tuli 33 vuotta sitten. Hän opiskeli insinööriksi Vaasan teknillisessä korkeakoulussa englannin kielellä. Koulutuksen nimi oli Bachelor’s Degree in Computer Integrated Manufacturing. Opiskeluiden ohella hän teki kesätöitä paikalliselle saneerausfirmalle. Eräänä päivänä hän todisti, kuinka osaava nuori työkaveri tippui alas rakennustelineiltä ja kuoli. Silloin hän alkoi pohtia, voisiko hän tehdä jotain muuta. Opettaja ymmärsi Mauricen huolen ja antoi hänelle Promecon numeron. Promeco etsi osaavaa ja sitoutunutta 3D-suunnittelijaa. Ensimmäisen Promeco-kosketuksen hän sai kesätöistä 1999 ja huomasi tuntevansa vetoa sähköteknisiä ja mekaanisia järjestelmiä kohtaan.

Valmistumisen jälkeen Maurice ei heti jäänyt töihin Promecolle, vaan halusi hakea lisää kokemusta. Hän meni tekemään Patrialle lentorakennesuunnittelua. Patrialla Maurice tottui ulkomailla työskentelyyn. Hän oli mukana mm. Toulousessa suunnittelemassa sekä rakentamassa laskusiivekkeitä Airbus 380 -lentokoneeseen. Patrian töiden loputtua hänet muistettiin Promecolla ja Promeco nappasi tämän tekevän ammattilaisen takaisin 2002. Nyt hän toimii Promecolla suunnittelun esihenkilönä ja hoitaa erilaisia laivoihin liittyviä suunnittelu- sekä asennusprojekteja.

“Toimin alussa asiantuntijana, mutta kun työt alkoivat lisääntyä ja tarvitsimme lisää suunnittelijoita töihin, päädyin esihenkilötehtäviin. Minulle oli kertynyt niin paljon kokemusta kenttätyöstä ja olin muutenkin ollut niin monessa projektissa kehittämässä ja suunnittelemassa alusta loppuun, että siirtyminen oli luontevaa. Tätä työtä oppii vain tekemällä.”

Olkaa rohkeita valinnoissanne. Työ voi rikastaa maailmankuvaa helposti.

TAVALLISEN PROMECO-PÄIVÄN KUVAUSTA EI OLE

Mauricen tyypillinen työpäivä sisältää paljon suunnittelua ja asiakaspalavereja Teamsissä. Maurice huokaakin, että kellossa saisi joskus olla enemmän tunteja. Ajoittaisesta kiireestä huolimatta Maurice nauttii työstään Promecolla. Työ on monipuolista ja sitä saa tehdä itsenäisesti ja vapaasti. ”Työympäristöstä en vaihtaisi pois mitään. Minulla on hyvä tiimi, jonka kanssa koen oloni turvalliseksi.”

Suunnitteluprojektit ovat usein pitkiä ja voivat kestää puolesta puoleentoista vuoteen ja joskus pidempäänkin. Työ alkaa siitä, kun saadaan tilaus esimerkiksi ison risteilijäaluksen konehuoneen moottoreiden lämpöeristyksen suunnittelusta. Ensimmäiseksi Maurice menee laivalle auditoimaan konehuoneen ja tekemään kattavan raportin tarvittavista tehtävistä. Suunnittelu lähtee käyntiin, kun projektin laajuus on selvillä ja asiakkaalta on saatu hyväksyntä.

Mauricen työ keskittyy maailman suurimpien matkustaja-alusten paloturvallisuuden ympärille. Hän liikkuu siksi paljon maailmalla ja etenkin merillä. ”Laivat ovat vaativia projekteja. Kaikki aloitetaan aina tyhjästä, joten mitään ei saa valmiina. Olemme vastuussa koko projektin elinkaaresta – suunnittelusta, valmistuksesta sekä asennuksesta”, Maurice toteaa.

Vaativuus onkin yksi työn parhaista puolista, koska vaikka työ on Mauricen mielestä haastavaa, on se antanut kokemuksia paljon. Hän painottaakin kaikkia olemaan rohkeita valinnoissaan. Työ voi rikastaa maailmankuvaa helposti. ”Olen nähnyt maailmaa melkein jokaiselta kantilta. Esimerkiksi melkein jokainen Karibian saari on nähty. Olen kulkenut Panaman kanavan läpi ja seilannut laivalla muun muassa Atlantin yli.”

Maurice arvostaa Promecolla työskentelyssä myös sitä, että työtä saa tehdä erilaisten ihmisten ja eri kansalaisuuksien parissa. Käteen jää aina jotain, mitä voi jälkeen päin muistella hyvällä. ”Näissä töissä ammattitaito ratkaisee. Kun olet laivalla, ei ole mitään merkitystä sillä, minkämaalainen olet. Työtä tehdään yhdessä. Kaiken kruunaa asiakkaalta projektin lopussa saatu hyvä palaute.”

Maurice suositteleekin Promecoa työpaikkana kaikille suunnittelutehtävistä kiinnostuneille. “Tämä ei ole tavallinen suunnittelutoimistotyyppinen työ, vaan tässä suunnittelija saa olla mukana koko prosessin läpi aina auditoinnista suunnitteluun ja siitä valmistukseen ja asennukseen asti. Promecolla on hyvä mahdollisuus oppia suunnittelua monella tasolla, ei vain tietokoneen ruudun äärellä.”