Promeco toteutti uuden ohjausratkaisun ABB:n teknologialla

Promeco solmi alkuvuodesta 2022 sopimuksen Raumalla sijaitsevan laivanrakennusyhtiön RMC:n kanssa kahden TT-Linesin aluksen päätauluratkaisujen valmistamisesta. Toisen laivan osalta toimitus on nyt valmis, ja toinen valmistuu tämän vuoden aikana.

Promeco toteutti sähköjakelun TT-Linesin aluksiin niin sanottuna älykkäänä ratkaisuna väyläratkaisun avulla. TT-Linesin laiva on ensimmäinen maailmassa, jossa kyseinen toteutus on hyväksytty. Promecon myyntipäällikkö Juha Liipon mukaan taustalla on pitkä testaus- ja hyväksyntäprosessi.

– Laivateollisuudessa on tähän asti käytetty varsin perinteistä tekniikkaa, joten mallia vastaavasta ei vielä ollut. Teimme ison selvitystyön siitä, miten toteutus voisi käytännössä toimia. Hyväksymisprosessi vaati aikansa, mutta nyt kun se on tehty, tuotteen tekeminen ja sen mahdolliset muutostyöt on helppo toteuttaa.

Etua kolmikantayhteistyöstä

Idea väyläratkaisun käyttämisestä tuli Liipon mukaan Promecon monivuotisen yhteistyökumppanin ABB:n järjestämässä koulutuksessa, jossa ABB kertoi uusista ratkaisumalleista. Promeco lähti suunnittelemaan toteutusta yhdessä ABB:n kanssa.

– ABB:n tavoitteena on viedä digitaalisuus laivanrakennuksessa uudelle, niin sanotulle ”shipbuilding 4.0” tasolle. Promecon ratkaisu istuu erittäin hyvin tähän valitsemaamme strategiaan, ABB:n tuotemarkkinointipäällikkö Pekka Heinonen sanoo.

Myös RMC on ollut alusta lähtien suunnittelutyössä mukana. Kolmikantayhteistyö on ollut Promecon kannalta merkittävä etu.

– Teemme ABB:n kanssa partneriyhteistyötä, mikä tarkoittaa puolin ja toisin auttamista. Pääsimme testaamaan tuotetta ABB Italian laboratorioon, mikä oli korvaamatonta tuotteen hyväksynnän kannalta. Se, että saimme todennettua, että tuote toimii kuten olimme ajatelleet, oli meille tärkeä steppi.

Kaikkien osapuolten sitoutuminen ja panostaminen projektiin on ollut myös ABB:n Pekka Heinosen mukaan ensisijaisen tärkeää.

– Partneriyhteistyö Promecon kanssa on sujunut erinomaisesti ensimmäisestä ideasta toteutukseen. Oli tärkeää, että RMC lähti uusille urille ja oli mukana järjestelmän suunnitteluvaiheessa. Näin on saatu ohjauslogiikka vastaamaan perinteisillä tavoilla tehtyjä järjestelmiä, jolloin myös laivaluokituslaitoksen hyväksyntä oli mahdollista saada. Luokituslaitoksen hyväksyntä mahdollistaa järjestelmän monistamisen myös muihin projekteihin globaalisti.

Laboratoriotestaus varmistaa turvallisuuden

Laivateollisuudessa turvallisuus on äärimmäisen tärkeää ja siksi uutta sähköjakeluratkaisua testattiin Promecolla pitkään ja perusteellisesti. Turvallisuus on varmistettu mm. hyödyntämällä moninkertaista tekniikkaa, jolla varmistetaan, että ratkaisu toimii siinäkin tilanteessa, että pahin skenaario toteutuu ja moottoreita putoaa pelistä.

ABB Sacen tekninen tuki sekä Euroopan tasolla ainutlaatuinen laboratorio, jossa erilaisia väyläratkaisuja voidaan testata käytännössä jo ennen asennuksia, takasivat testatun lopputuloksen.

– Kyseessä on niin sanottu redundanttinen järjestelmä, jota olemme testanneet useaan kertaan niin laboratorio-olosuhteissa kuin tehtaalla. Kokonaisuudessaan projekti on vaatinut projektitiimiltämme yli vuoden työn, Juha Liipo sanoo.

Nyt valmistumassa oleva toteutus on askel kohti älykkäiden ja puhtaiden ratkaisujen tulevaisuutta. Ratkaisun avulla laivat pystyvät säästämään polttoainetta ja energiansäästö on mahdollista todentaa. Lisäksi etuna on muutettavuus. Siinä missä muutokset täytyi aiemmin tehdä fyysisesti, nyt ne voidaan tehdä ohjelmallisesti.

– Kestävyys ja ekologisuus ovat meille tärkeitä arvoja ja tämä ratkaisu on looginen siirtymä kohti puhtaampaa meriliikennettä, Liipo summaa.